Traject- en tunnelkeuze
Algemeen wordt in dit
plan zoveel mogelijk gekozen voor wand-dak-tunnels. Deze bouwmethode met
slibwanden en uitgraving tussen deze wanden is de goedkoopste bouwwijze en
vergt een kleine werfoppervlakte bovengronds. Geboorde tunnels zijn een stuk
duurder en worden daarom enkel gebruikt waar er anders te grote schade bovengronds
zou ontstaan. Met de wand-dak-bouwmethode kunnen ook grote rechthoekige kokers
worden gebouwd zoals de Craeybeckx-tunnel. Dat bevordert de veiligheid en het
ruimtegevoel dat belangrijk is bij lange tunnels. Door dicht tegen de
oppervlakte te blijven kunnen ook gemakkelijk vluchtwegen e.d. voorzien worden.
Onder de Schelde en
het Albertkanaal worden afgezonken tunnels gebouwd. Bij het Albertkanaal wordt
hierdoor vooral de hinder voor de scheepvaart beperkt. Onder de Schelde zou een
geboorde tunnel te diep moeten gaan met te lange hellingen tot gevolg.
Waar mogelijk wordt
de tunnel gebouwd naast de bestaande autostrade. Zo kan de bestaande
infrastructuur zo lang mogelijk dienst doen. Er zullen dan toch nog uitgebreide
minder hinder maatregelen getroffen moeten worden.
Vertrekkend
aan de
E19 noord wordt de splitsing tussen transit en stedelijk verkeer
voorzien
tussen aansluiting met de A12 noord en de Groenendaallaan. Het
transit-verkeer blijft in het midden en de afsplitsing van het
stedelijk verkeer wordt naar de zijkant gebracht, alsof het een afrit
betreft. Op die stedelijke ringweg is er een afrit
aan de Groenendaallaan, in beide richtingen om zoveel mogelijk verkeer
van de
andere wegen te houden.
Op Linker-oever wordt er een korte bypass
voorzien voor verkeer van E17 naar E34 west om verkeer naar het havengebied en
de Liefkenshoektunnel te bevorderen. Vermits van op beide autostrades ook telkens een verbinding met de
stedelijke ringweg wordt voorzien met een afrit aan GVA, wordt dit het meest complexe knooppunt van het project.
Als de E34 west wordt ingetunneld voor Blokkersdijk en de De Costerlaan
verdwijnt, dan kunnen de drie huidige groenzones aaneengesloten worden tot één
grote zone. Als de E17 wordt ingetunneld van voor Burcht-Zwijndrecht, dan kunnen
ook beide gemeenten genieten van de voordelen van dit project.
De stedelijke Ringweg
zal gebruik maken van de Kennedy-tunnel. Hiernaast wordt een tweede afgezonken
tunnel gebouwd voor het transit-verkeer. Dit is noodzakelijk om de splitsing
van beide verkeersstromen vroeg genoeg te kunnen maken en omdat anders de
Kennedy-tunnel de bottleneck zou blijven van het hele ring-complex. De nieuwe
tunnel dopen we tot Obama-tunnel.
Het knooppunt aan het
Justitiepaleis wordt drastisch gereduceerd. Een afrit verbindt de transitring met
de Jan de Vos-tunnel. Dat vervangt de helft van de Bevrijdingstunnel. Een
aangepaste oprit verbindt de Jan de Vos-tunnel met de transitring. Als de
capaciteit hiervan voldoende blijkt, kan de Bevrijdingstunnel volledig
vervallen zodat het knooppunt met de E19 zuid vereenvoudigt. Een nieuwe deels
bovengrondse 2x2 baan verbindt Jan de Voslei met Amerikalei. Hierop komt ook
een op- en afrit naar de stedelijke ringweg. In functie van de wijk
Nieuw Zuid krijgt de Singel een nieuwe verbinding met de kaaien. De op- en
afritten aan Silvertopstraat en le Grellelaan vervallen.
Van Schelde tot Albertkanaal kan de hele zuid-oostelijke ring
ingetunneld worden volgens het wand-dak systeem. Waar mogelijk worden nieuwe
delen naast de bestaande autostrade gebouwd om het verkeer tijdens de werken zo
veel mogelijk doorgang te geven. Minder-hinder-maatregelen zoals tijdens de
vorige ring-werken zullen zonder twijfel ook nodig zijn.
Aan het knooppunt met
de E19 zuid komt er een afrit van op de transitring naar die E19, en een oprit
van E19 naar de transitring richting oost. Voor verkeer van op de E19
elimineren we de rechtstreekse aansluiting naar de binnenstad. We sluiten enkel
aan op de stedelijke ringweg waardoor het verkeer vertraagd naar 70 km/u en we
een betere verdeling via die stedelijke ringweg krijgen in plaats van verkeer
dat eerder door de stad zal rijden.
Aan
de A12, de van Rijswijcklaan, Grote Steenweg en Plantijn en Moretuslei
komen op- en afritten met de stedelijke ringweg. Dit zijn beide
belangrijke invalswegen. Voor al deze aansluitingen wordt gekozen voor
de paperclip als vorm. Dit model van op- en afrit beperkt zich tot één
zijde van de invalsweg. Op die wijze krijgen we een bredere zone van de
ringtunnel die doorlopend overdekt kan worden
De
E313 wordt op
dezelfde wijze als de E19 zuid, aangesloten aan transit- en stedelijk
ring. Ook
hier wordt de rechtstreekse toegang tot de stad afgesloten. De
Turnhoutsebaan
is hiervoor ongeschikt. De E313 is ook een storende factor in de
agglomeratie.
Ten zuiden ligt een volledige woonzone vlak bij de autostrade. De
recente
geluidsschermen zijn een te zwakke oplossing. Ten noorden ligt het
Rivierenhof
dat daardoor een erg lawaaierig park is. De autostrade ligt hier op een
berm
wat niet alleen de hinder vergroot maar het, mee door de beperkte
ruimte
ernaast, moeilijk maakt om dit deel ondergronds te brengen. Het
opengraven van
een deel van het Rivierenhof en tijdelijk verleggen van de Schijn is
uitgesloten. Hier lijken geboorde tunnels de enige oplossing. In dat
geval wordt in dit plan gekozen voor een rechtlijniger tracé onder het
Rivierenhof. Dit in de veronderstelling dat de uitvoering geen schade
bovengronds veroorzaakt aan beplanting en vijvers.
Aan het Sportpaleis
lijkt de paperclip een goede oplossing in combinatie met een plein tussen
Lotto-Arenahal en Slachthuislaan ten noordwesten van de Schijnpoortweg. Door de
metrokoker zullen hier waarschijnlijk alle kokers naast elkaar moeten gelegd
worden, waardoor ook de paperclip deels bovengronds komt. Maar het
zuiveringsstation vormt hier al een hindernis tussen centrum en rand. Het
Lobroekdok zou deels verdwijnen door de bouw van de tunnel in het dok. In een
nieuw stedenbouwkundig plan voor deze zone is een waterpartij zeker op zijn
plaats, maar dat kan een heel andere vorm aannemen. Misschien kan de Schijn
hier ook een rol spelen. De stedelijke
ringweg draait samen met de afrit van de transit-ring naar de E19 noord.
Een tolplein is niet voorzien vermits er
gekozen wordt voor elektronische meetmethodes voor trajectheffing en –sturing.
|