Openbaar vervoer
Meermaals duikt het
idee van een ring- of singeltram op. Forum 2020 en anderen ijveren voor
light-rail. Dit is een korte-afstand verbinding op treinsporen met kleinere
voertuigen die sneller optrekken en daardoor dicht bij de grootstedelijke metro
aanleunen. Vooral de verbinding vanuit Boom-Hemiksem komt hiervoor in
aanmerking.
Vanuit voorgaande
redenering over autostrades in de stad zijn ook de spoorlijnen een storend
element in het stadsweefsel. De TGV rijdt in een tunnel onder de stad door. Om
diverse redenen volgt hier geen pleidooi voor een volledig ondergrondse
noord-zuid-verbinding. Het Centraal station is een monument dat liefst zijn
huidige functie behoudt. Dit station nogmaals zwaar verbouwen zou onverantwoord
zijn. Zo’n ingreep zou ook zware werken in het centrum van de stad nodig maken.
Het moet wel mogelijk
zijn om het huidige ringspoor mee in te tunnelen. Tussen Kennedy-tunnel en
Berchem station ligt het spoor reeds in de ring-bedding. De twee geplande
verbindingen voor het spoorverkeer uit de haven (via Liefkenshoek en via A102)
ontlasten het oostelijke ringspoor waardoor daar enkel beperkt personenvervoer
overblijft. Daarom het voorstel om vanuit Berchem het spoor te verplaatsen tot
vlak tegen de stedelijke ringweg, mee in de ring-bedding en dus mee in een
tunnel. Hierdoor kan het huidige oostelijke ringspoor uit het stadsweefsel
verdwijnen van Berchem station tot aan het Damstation met inbegrip van
goederenstation Schijnpoort.
De light-rail kan zo
tot een volwaardige tangentiële verbinding uitgroeien. Na het huidige
Zuidstation zouden er dan ook stations komen aan de Singel (J. Van
Rijswijcklaan), aan de Grote Steenweg, een uitbreiding van station Berchem,
verplaatsing van het Ooststation naar de Lt. Lippenslaan, aan de Stenenbrug,
aan het Sportpaleis en ten slotte een verplaatsing van het Damstation naar de
Ijzerbrug. Daarna sluit deze lijn terug aan thv station Luchtbal. Deze lijn
verbindt enerzijds de belangrijkste radiale tramlijnen en anderzijds enkele
grote publiekstrekkers zoals de Singel/Antwerp Expo en het Sportpaleis. Een
bijkomend station aan het nieuwe voetbalstadion vervolledigt de lijn. Binnen de
agglomeratie krijgt deze lijn eerder het karakter van een echte metro. De
beschreven stations liggen gemiddeld op 1000m van elkaar. In de Parijse Metro
is dat eerder 400m.
Door de optelsom van
de light-rail in verbinding met de radiale tramlijnen, de stedelijke ringweg en
de stedelijke ontwikkeling in deze zone verschuift een deel van de concentratie
van verkeer in het centrum van de stad (Centraal station – Rooseveltplaats)
naar de ring-zone.
|