![]() |
|
|
Meccano plus – Forum 2020 Het grote doel van het Meccano-tracé is om het transitverkeer uit de stad te weren. De verkeersstudie van Transport & Mobility Leuven vertelt ons dat dit model het fileprobleem wel oplost. Het tracé wordt grotendeels in tunnels ondergebracht zodat de bovengrondse impact nadien beperkt wordt. De studie leert ons veel over trajectsturing, filebeheersing, luchtbehandeling e.d. De toevoeging van de R11 aan het eerste Meccano-plan is geen verbetering. Het is zowat het slechtste stuk uit de plannen van de Vlaamse Regering. Het doorkruist achtereenvolgens centrum Borsbeek, centrum Mortsel en centrum Wilrijk. Aan de E19 zal een vernieuwd aansluitingscomplex gebouwd moeten worden op een zeer slechte plek tussen de bebouwing. Bovendien zal deze verbinding nieuw verkeer aantrekken naar de A12 en richting Hoboken en Hemiksem. Ook het nieuwe kooppunt dat de E34 moet aansluiten met de nieuwe A102 en R11 in combinatie met de huidige aansluiting, wordt een gigantische spagettiknoop midden in de agglomeratie.
|