Alternatieven -
tunnels
Alle alternatieven voor
de Lange Wapper bestaan grotendeels uit tunnels. Toch behouden ze allemaal de
huidige ring. Er blijft transit-verkeer op rijden. Geluidshinder en
luchtvervuiling en een ruimtelijke hindernis blijven de stad in tweeën
splijten. Zelfs de grote ring is een autostrade in het stads-weefsel en dus
niet buiten of rond de stad.
Regelmatig duikt het
idee op, om de ring te overdekken. In 1990 stelde het Italiaanse bureau SPEA
voor om de hele ring te overdekken, in het kader van de wedstrijd “Stad aan de
Stroom”. Begin 2004 lanceerde BorgerhouDt van Mensen “Ringpark de Knoop”. Een
plan om 1,8 km van de ring te overdekken. In het ruimtelijk structuurplan voor
Antwerpen werd het idee ook opgenomen. “Oh, duurzaam Antwerpen” van Peter
Vermeulen haalt het aan. Ook in het rapport van Forum 2020 wordt er over gesproken.
Maar geen van die plannen overstijgt het proefballonnetje. Geen van die plannen
biedt een oplossing voor het verkeer ondergronds.
Diverse voorbeelden
uit de hele wereld tonen ons autostrades in de stad die overdekt worden.
Grootschalige projecten, maar met een grote positieve impact op het
stadsweefsel.
Gaat het verkeer toch
door een tunnel en toch door de agglomeratie dan heeft het minder
belang waar die tunnel ligt. De TGV-tunnel gaat onder woonwijken door zonder
hinder. Zo wordt het terug denkbaar om het verkeer toch in de huidige ringzone
te houden. In die zone is voldoende ruimte om zelfs in open bouwput grote
werken te realiseren. Het daar bestaande conflict tussen stad en autostrade kan
dan ook meteen aangepakt worden.
|